Il Milione/121
Edission original: |
Il Milione veneto : ms. CM 211 della Biblioteca civica di Padova, |
Fonte: |
http://www.classicitaliani.it/duecento/Polo_Milione_01.htm |
← CAPITOLO CXX | Edission e fonte ▼ | CAPITOLO CXXII → |
- Delle nave et dele maniere d'India.
Voiandove chontar delle meraveioxe cosse d'India, sì chomenzeremo inprimamente delle nave che uxano per el Mar d'India.
Sono a questo modo fate: elle sono chomunalmente tute d'albero, e àno una coverta; in la maor parte [à] chamerelle, e in zaschuna pò star uno merchadante a suo axio.
La nave non à se non un timon, e zaschuna a quatro arbori.
E anchora à zaschuna nave do altri arbori che se lievano e tuoseno tute fiade che i voleno.
Le nave sì àno inclavate do tavolle, l'una sul'altra insieme, et èno chusì atorno; et èno chusì inchiodate chon agudi de fero et sono chalchate dentro et de fuora.
E nonn è inpegolate de pegolla, perché i non àno pegolla, ma i tridano lo chanevo a menudo e àno chalzina e olio de' arbori, et de queste tre cosse mesedade inseme onze la nave.
E quella cossa se tiene chome vischio e 'l val altratanto chome pegolla.
Zaschuna nave vuol ben duxento marinari e porta ben zinquemilia sporte de piper, e tal sieamillia: e vano chon remi, e zaschuno remo vuol quatro marinari.
Queste nave àno siego barche sì grande che i portano ben zinquemillia sporte de piper, e tal siemillia, e vano chon remi e a vell[e], e spesse fiade aidano a tirar la nave granda.
Zaschuna gran nave mena do de quelle barche, l'una mazior dell'altra; ancora mena batelli pizolli ben diexe per le anchore e per peschar e per altri servixi della nave.
E tuti questi batelli mena le nave ligadi de fuora ale coste, e lle do barche grande àno altrosì batelli.
Quando la nave fa alchun gran viazo o à navegado uno ano, el bixognia ch'ella sia conza: i ge meteno e zonzeno un'altra tavolla sule do prime atorno tuta la nave, e po' l'onze e chalchano, e l'altra fiada ge ne azonze un'altra, sì che èno quatro; e chusì fano fin a zinque tavolle.
Mo' ve voglio chontar d'India.